środa, 19 sierpnia 2015

Zupa z białego dzika

Dzik jest dziki, dzik jest zły. Dzik ma bardzo ostre kły. Kto spotyka w zupie białego dzika, ten na drzewo zaraz zmyka.

"Rzucili" w hipermarkecie. Kupiłam. Dynia biały dzik (Flat White Boer) jest rzadko spotykana w polskich sklepach i droga. Trudno o nią nawet na targowiskach. Szczęściara ze mnie, że udało mi się ją kupić :). Jest wielkości kokosa, mieści się w dłoni i przeciętnie waży ok. 400-500 g . Na wierzchu jest bardzo jasna, biało-kremowa, gdy dojrzewa staje się jasnożółta. W środku jest również jasnożółta.   




Zupa z białego dzika

Składniki (na 6 porcji):

1,5 kg dyni typu biały dzik
4 szalotki
4 ząbki czosnku
150 ml miodu
50 ml oleju rzepakowego
sól
pieprz
gałka muszkatołowa
1 l buliony drobiowego lub warzywnego

+

do podania opcjonalnie pestki dyni i/lub śmietana/jogurt/mleko kokosowe

Wykonanie:

Dynie przekroić na pół i ułożyć na blasze razem z nieobranym czosnkiem i szalotką. Polać olejem rzepakowym. Piec przez ok. 30-40 min. w 200 °C. Po upieczeniu obrać dynię, czosnek wycisnąć prosto do garnka. Dodać szalotki i obraną dybię. Zalać ciepłym bulionem. Zblendować. Miód, gałkę muszkatołową i pozostałe przyprawy dodać na końcu.





Kilka dobrych rad
 
Miód dodałam na samym końcu, by nie stracił wartości odżywczych. W oryginalnym przepisie jest tylko 50 ml miodu, który został dodany do warzyw w momencie pieczenia. Należy również uważać, by nie podgrzać zupy za mocno. Można jeść też na zimno.
Jeśli biały dzik będzie niedostępny, można użyć innej dyni, np. hokkaido lub piżmowej, które są łatwo dostępne.
Dodałam szalotki, ale można użyć zwykłej cebuli, tak jak w przepisie, którym się inspirowałam.



  

Kosztorys

3 dynie biały dzik, ok 1,5 kg - (4,50 PLN za sztukę) 13,50 PLN
4 szalotki - 1,70 PLN
4 ząbki czosnku - 0,50 PLN
150 ml miodu - 4,20 PLN
50 ml oleju rzepakowego - 1 PLN
sól i pieprz - symbolicznie 0,01 PLN
gałka muszkatołowa (zużyłam 5 g) - 0,65 PLN 

cena za porcję = 1,93 PLN



Źródło oryginalnego przepisu: Kuchnia magazyn dla smakoszy, nr 11/2014. Warszawa, wyd. Agora. ISSN 1233-2976

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz